Trening biegacza dla początkujących – jak zacząć?

Bieganie jest jednym z podstawowych ćwiczeń ruchowych. Praktycznie każda dyscyplina sportu wiąże się z biegiem, oczywiście w różnym tempie.

Dlaczego chcesz biegać?

Na początku swojej drogi z bieganiem zadaj sobie najważniejsze pytanie: „po co chcę zacząć biegać?”. Powodów oczywiście może być wiele – zrzucenie zbędnych kilogramów, zmniejszenie procentu tkanki tłuszczowej, zaimponowanie innym, a przede wszystkim sobie, czy może poznanie nowych ludzi. Postawienie sobie takiego celu pomoże Ci w późniejszym realizowaniu swojego postanowienia i będzie Cię motywować do kolejnych aktywności.

Czy moje zdrowie pozwala mi na bieganie?

Boisz się, że nie możesz biegać z powodu problemów zdrowotnych? Mniej niż 1% społeczeństwa nie może uprawiać tej aktywności ruchowej. Jeżeli masz co do tego wątpliwości, pójdź do lekarza i zrób stosowne badania. Komfort psychiczny jest bardzo waży. Uprawianie jakiegokolwiek sportu z lękiem o swój stan zdrowia niepotrzebnie zabiera frajdę i radość z jego uprawiania.

Sprzęt sportowy

Jedyne co potrzebujesz to odpowiednie buty do biegania. Nie muszą to być drogie, markowe buty. Dopiero później możesz kupić swoje wymarzone. Profesjonalna odzież także polepsza komfort biegania. Odzież termiczna, która poprawia wentylacje, dla kobiet sportowy stanik, który niweluje bóle pleców, kręgosłupa oraz zapobiega zniekształceniom piersi, to już powoli standard. Na początek nie musisz kupować tych rzeczy – po prostu wyjdź i biegaj. Zainstaluj na swoim telefonie aplikację do mierzenia długości przebiegniętych kilometrów. Pomoże Ci to w kontroli swojego treningu, a także systematycznie zwiększać jego długość i/lub częstotliwość.

Początki są bardzo trudne

Nie zniechęcaj się. Początki są trudne – jak we wszystkim. Zacznij od bardzo wolnego truchtu. Możesz też przykładowo 200 – 400 m biec, kilkaset metrów maszerować, potem znowu biec itd. Wszystko zależy od Ciebie. To Ty ustalasz tempo swojego biegu. Z każdym treningiem powinno być coraz lepiej. Jednak nie nastawiaj się, że np. 1 dnia przebiegniesz 2 km, drugiego 4 km, trzeciego 6 km itd. Takie podejście może Cię szybko zniechęcić. Spiesz się powoli.

Co jeść przed i po bieganiu?

Przed samym bieganiem zjedz coś co doda Ci energii – może to być banan, garść orzechów i rodzynek lub płatki owsiane. Niech będzie to posiłek lekkostrawny. Jeżeli chcesz biegać po dużym posiłku, odczekaj 1 – 2 godziny. Żołądek nie lub biegać z pełnym obciążeniem. Po bieganiu należy organizmowi zapewnić odpowiednią ilość węglowodanów, a w ciągu godziny po treningu pełnowartościowy posiłek. Jeżeli tego nie zrobisz, szybko odczujesz tego skutki. Zamiast pełni życia i energii będziesz mieć ociężałe nogi i niewiele wspólnego z pełnią życia.

Znajdź partnera treningowego! Rozbudź w sobie pasję!

W grupie siła! Rozejrzyj się. Wokół Ciebie wiele osób biega. Zapytaj je o wskazówki i dobre rady, jeżeli masz jeszcze jakieś wątpliwości. Mówi się, że biegacze to jedna wielka rodzina. Może ktoś będzie chciał biegać wspólnie z Tobą i będziecie wspólnie się motywować do dalszego działania? Jeżeli nie spróbujesz, to nigdy się nie dowiesz. Czekamy na Ciebie!

Udostępnij wpis: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest
error: copyright

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij